Avtals- och betalningsvillkor för kontaktlinser All-Inclusive™

Leverans 
De produkter som omfattas av avtalet kommer fortlöpande under prenumerationstiden att levereras till kunden. Produkterna levereras till den av kunden angivna postadress i Sverige. Det åligger kunden att informera Synoptik om eventuella adressförändringar och annat som Synoptik kan behöva veta för att produkterna ska kunna levereras (t ex: eventuell c/oadress eller liknande).

Skötselprodukter
Om kunden valt att låta prenumerationen omfatta även skötselprodukter avhämtas dessa i valfri Synoptikbutik.

Reservlinser
I prenumerationen ingår ett visst antal extra kontaktlinser vid behov, så som att man t ex har tappat bort en lins. Detta kallas för reservlinser och antalet reservlinser beror på vilken linstyp som kunden har valt. Kunden får ta del av reservlinserna genom att hämta dessa i valfri Synoptikbutik. Om kunden har valt 1-dagslinser ingår 10 reservlinser per år.

Om kunden har valt 14-dagarslinser ingår 4 reservlinser per år. Om kunden har valt månadslinser ingår 2 reservlinser per år.

För prenumeration med speciallinser (3, 6, 9, 12 eller 18 månader) ingår inga reservlinser.

Kallelse till synundersökning
Synoptik kallar var 18:e månad, eller med det intervall optiker bedömer riktigt, kunden till en synundersökning som genomförs av en legitimerad optiker med behörighet för kontaktlinser. Kunden uppmanas att låta göra en sådan undersökning. Om kunden uteblir från synundersökningen kommer Synoptik påminna kunden om vikten av att synundersökning genomförs. Synundersökningen ingår i prenumerationspriset.

Prisjustering
Synoptik har rätt att förändra det pris som kunden och Synoptik har kommit överens, förutsatt att Synoptik har lämnat skriftligt meddelande om detta senast 90 dagar innan prisförändringen träder i kraft.

Betalning
Tillgängliga betalningssätt är för närvarande autogiro, e-faktura samt inbetalningskort. Kunden kan vidare välja att betala månadsvis eller för annan viss period(1,3,6,12 eller 18 månader). Om kunden har valt att betala genom autogiro kommer betalning att dras den 28:e i månaden. Det åligger kunden att dels lämna medgivande för betalning via autogiro, dels att tillse att täckning finns på kontot så att betalning kan genomföras.

Om kunden har valt att betala genom inbetalningskort eller e-faktura ska kunden tillse att betalning är Synoptik tillhanda senast den 5:e i månaden. Om kunden har valt att betala genom inbetalningskort uppmanas kunden att använda de inbetalningskort som kunden erhåller och att därvid ange det OCR-nummer som står på inbetalningskortet. Om kunden betalar på annat sätt ska kundnummer alltid uppges. Vid sen eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift enligt lag. Vid dröjsmål utgår enligt lag även dröjsmålsränta.

Faktureringsavgift
Vid betalning genom inbetalningskort har Synoptik rätt att utta faktureringsavgift. Faktureringsavgiften uppgår för närvarande till 35 kr men kan komma att justeras för det fall Synoptiks omkostnader för denna faktureringsservice väsentligen ändras. Vid justering av faktureringsavgiften ska Synoptik informera kunden senast 90 dagar innan justeringen träder i kraft.

Förändring i linsprenumeration
Vid ändring i linsstyrka för kunden eller vid behov av annan linstyp kan kunden byta ut oöppnade förpackningar mot linser med den nya styrkan eller den nya linstypen. Byte av kontaktlinser gäller för den senast mottagna leveransen. Vid eventuell prisskillnad gäller  det nya priset från det startdatum som bestäms för de nya kontaktlinserna. Byte av kontaktlinser gäller ej för speciallinser.

Bindningstid, avtalstid och uppsägning
Avtalet gäller med (x) månaders bindningstid från prenumerationens startdatum. Därefter löper prenumerationen med en ömsesidig uppsägningstid om 60 dagar.

Uppsägning från kundens sida ska ske genom att kunden vänder sig till valfri Synoptikbutik och där säger upp avtalet.Om kunden är förhindrad att vända sig till en Synoptikbutik kan uppsägningen ske genom att kunden sänder en begäran om uppsägning till Synoptik via post eller e-post.

Synoptiks leveranser av produkter upphör på dagen för uppsägning. Betalning av kund ska ske under uppsägningstiden (60 dagar). Om kunden har erhållit leverans av kontaktlinser för förbrukning längre tid än prenumerationens slutdatum (60 dagar efter uppsägningsdagen) kan kunden välja att betala för varorna avsedda att förbrukas efter prenumerationens slutdatum, eller att återlämna dem till valfri Synoptikbutik. Endast obrutna förpackningar avsedda för förbrukning efter prenumerationens slutdatum kan inlämnas. Returnerade förpackningar ska ha kommit Synoptik tillhanda senast vid prenumerationens slutdatum. I annat fall är kund skyldig att erlägga betalning för samtliga levererade varor. Om inte produkterna inlämnas inom angiven tid är kunden skyldig att efter prenumerationens slutdatum betala för produkterna enligt det valda betalningssättet fram till dess att full betalning erlagts för de levererade produkterna.

Om kunden säger upp avtalet - och per dagen för prenumerationens slutdatum har erlagt betalning till Synoptik för ännu inte levererade produkter, kommer Synoptik att kreditera kunden med ett belopp motsvarande kundens fordran. Bägge parter har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om den andra parten väsentligen åsidosätter sina skyldigheter enligt avtalet. Utebliven betalning från kundens sida skall alltid räknas som väsentligt avtalsbrott.

Behandling av dina personuppgifter
I samband med tecknande av prenumerationsavtalet kommer Synoptik att behandla en rad uppgifter om dig, bl.a. ditt namn, adress, telefonnummer, e-post, personnummer/födelsedatum, uppgifter om din syn (hälsouppgifter), köphistorik och betalningsuppgifter. I Synoptiks persondatapolicy kan du läsa mer om Synoptiks behandling av dina personuppgifter, bl.a. om vilka rättigheter du har. Du kan läsa persondatapolicyn på Synoptiks hemsida eller be om att få persondatapolicyn i din Synoptikbutik.

Kontakta Synoptik
Har du frågor om, prenumerationsavtalet eller prenumerationsvillkoren, ska du kontakta en av Synoptiks fysiska butiker.

Har du frågor om behandling av dina personuppgifter och utövandet av dina rättigheter enligt reglerna om dataskydd, kan du vända dig till Synoptiks dataskyddsrådgivare (DPO), Tel. +45 3673 7755 eller dpo@synoptik.se.

Klagomål
Om du vill klaga på Synoptiks behandling av dina personuppgifter, är du välkommen att vända dig till vår dataskyddsrådgivare (DPO) vars kontaktuppgifter du hittar under punkt 12. Om det uppstår oenighet mellan dig och Synoptik som inte blir uppklarad på ett tillfredsställande sätt, kan du klaga till:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm